Przejdź do głównej zawartości
Zagadnienia z podstawy programowej - poziom rozszerzony KLASA 4
1. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
- porównuje genom komórki prokariotycznej i eukariotycznej;
- porównuje strukturę genu organizmu prokariotycznego i eukariotycznego;
- opisuje proces transkrypcji z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;
- opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej u organizmów eukariotycznych;
- przedstawia cechy kodu genetycznego;
- opisuje proces translacji i przedstawia znaczenie modyfikacji potranslacyjnej białek;
- porównuje przebieg ekspresji informacji genetycznej w komórce prokariotycznej i eukariotycznej;
- przedstawia na przykładzie operonu laktozowego i tryptofanowego regulację ekspresji informacji genetycznej u organizmów prokariotycznych;
- przedstawia istotę regulacji ekspresji genów u organizmów eukariotycznych.
2. Genetyka klasyczna.
- Dziedziczenie cech. Uczeń:
- wykazuje na podstawie opisu wyników badań Hammerlinga, Griffitha, Avery’ego, Hershey’a i Chase’a znaczenie jądra komórkowego i DNA w przekazywaniu informacji genetycznej;
- przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;
- zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
- przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);
- przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana;
- analizuje dziedziczenie cech sprzężonych; oblicza odległość między genami; na podstawie odległości między genami określa kolejność ich ułożenia na chromosomie;
- wyjaśnia istotę dziedziczenia pozajądrowego;
- przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci;
- przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;
- analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy.
- Zmienność organizmów. Uczeń:
- opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
- przedstawia typy zmienności: środowiskowa i genetyczna (rekombinacyjna i mutacyjna);
- wyjaśnia na przykładach wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów;
- rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy; wyjaśnia genetyczne podłoże tych zmienności;
- przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej;
- przedstawia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki;
- przedstawia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki;
- określa na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, alkaptonuria, fenyloketonuria, anemia sierpowata, albinizm, galaktozemia, pląsawica Huntingtona, hemofilia, daltonizm, dystrofia mięśniowa Duchenne'a, krzywica oporna na witaminę D3; zespół cri-du-chat i przewlekła białaczka szpikowa, zespół Klinefeltera, zespół Turnera, zespół Downa, neuropatia nerwu wzrokowego Lebera);
- wykazuje związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób;
- przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialnych za naprawę DNA.
3. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
- rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;
- przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
- przedstawia narzędzia wykorzystywane w biotechnologii molekularnej (enzymy: polimerazy, ligazy i enzymy restrykcyjne) i określa ich zastosowania;
- przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (hybrydyzacja DNA, analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA, metoda PCR, sekwencjonowanie DNA);
- przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób;
- wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
- przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
- opisuje klonowanie organizmów metodą transferu jąder komórkowych i metodą rozdziału komórek zarodka na wczesnych etapach jego rozwoju oraz przedstawia zastosowania tych metod;
- przedstawia zastosowania biotechnologii molekularnej w badaniach ewolucyjnych i systematyce organizmów;
- przedstawia sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie;
- przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego;
- wyjaśnia istotę terapii genowej;
- przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
- dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.
4. Ewolucja. Uczeń:
- przedstawia historię myśli ewolucyjnej;
- przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;
- określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego;
- przedstawia rodzaje zmienności i wykazuje znaczenie zmienności genetycznej w procesie ewolucji;
- wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący);
- wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne;
- określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny;
- przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;
- przedstawia założenia prawa Hardy’ego-Weinberga;
- stosuje równanie Hardy’ego-Weinberga do obliczenia częstości alleli, genotypów i fenotypów w populacji;
- wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne;
- przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową;
- przedstawia mechanizm powstawania gatunków wskutek specjacji allopatrycznej i sympatrycznej;
- opisuje warunki, w jakich zachodzi radiacja adaptacyjna oraz ewolucja zbieżna;
- rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję;
- przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy;
- porządkuje chronologicznie wydarzenia z historii życia na Ziemi; wykazuje, że zmiany warunków środowiskowych miały wpływ na przebieg ewolucji;
- porządkuje chronologicznie formy kopalne człowiekowatych wskazując na ich cechy charakterystyczne;
- określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami na podstawie analizy drzewa rodowego;
- przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych;
- analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencje zmian ewolucyjnych.
5. Ekologia.
- Ekologia organizmów. Uczeń:
- rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy;
- przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska;
- wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna; planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska;
- wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji;
- określa środowisko życia organizmu na podstawie jego tolerancji ekologicznej na określony czynnik;
- przedstawia adaptacje roślin różnych form ekologicznych do siedlisk życia.
- Ekologia populacji. Uczeń:
- przedstawia istotę teorii metapopulacji oraz określa znaczenie migracji w przepływie genów dla przetrwania gatunku w środowisku;
- charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku;
- przewiduje zmiany liczebności populacji, dysponując danymi o jej liczebności, rozrodczości, śmiertelności i migracjach osobników;
- opisuje modele wzrostu liczebności populacji.
- Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami. Uczeń:
- wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
- przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej;
- planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków;
- wyjaśnia zmiany liczebności populacji w układzie zjadający i zjadany;
- przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu;
- przedstawia adaptacje obronne ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;
- określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
- wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;
- opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach;
- przedstawia sukcesję jako proces przemiany ekosystemu w czasie skutkujący bogaceniem się układu w węgiel i azot oraz zmianą składu gatunkowego; rozróżnia sukcesję pierwotną i wtórną.
6. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
- przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;
- wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; podaje przykłady endemitów jako gatunków unikatowych dla danego miejsca regionu; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
- przedstawia wpływ zlodowaceń na rozmieszczenie gatunków; podaje przykłady gatunków reliktowych jako dowód ewolucji świata żywego;
- wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;
- wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;
- uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej;
- uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
- uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;
- przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.
Komentarze
Prześlij komentarz