Zagadnienia z podstawy programowej - poziom podstawowy KLASA 3

1. Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:

    1. opisuje genom komórki oraz strukturę genu;
    2. opisuje proces transkrypcji, z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;
    3. opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej;
    4. przedstawia cechy kodu genetycznego;
    5. opisuje proces translacji i przedstawia znaczenie modyfikacji potranslacyjnej białek;
    6. przedstawia istotę regulacji ekspresji genów.

2. Genetyka klasyczna.

    1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
      1. przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;
      2. zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
      3. przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);
      4. przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana;
      5. analizuje dziedziczenie cech sprzężonych;
      6. przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci u człowieka;
      7. przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;
      8. analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy.
    2. Zmienność organizmów. Uczeń:
      1. opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
      2. przedstawia typy zmienności: środowiskowa i genetyczna (rekombinacyjna i mutacyjna);
      3. wyjaśnia, na przykładach, wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów;
      4. rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy;
      5. przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej;
      6. rozróżnia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki;
      7. rozróżnia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki;
      8. określa, na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu, podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, fenyloketonuria, anemia sierpowata, albinizm, pląsawica Huntingtona, hemofilia, daltonizm, dystrofia mięśniowa Duchenne’a, krzywica oporna na witaminę D3; zespół Klinefeltera, zespół Turnera, zespół Downa);
      9. wykazuje związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób;
      10. przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialne za naprawę DNA.

3. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:

    1. rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;
    2. przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
    3. przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (elektroforeza DNA, metoda PCR, sekwencjonowanie DNA);
    4. przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób;
    5. wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
    6. przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
    7. opisuje klonowanie organizmów i przedstawia znaczenie tego procesu;
    8. przedstawia sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie;
    9. przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego;
    10. wyjaśnia istotę terapii genowej;
    11. przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
    12. dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.

4. Ewolucja. Uczeń:

    1. przedstawia historię myśli ewolucyjnej;
    2. przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;
    3. określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego;
    4. przedstawia rodzaje zmienności i wykazuje znaczenie zmienności genetycznej w procesie ewolucji;
    5. wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący);
    6. wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne;
    7. określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny;
    8. przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;
    9. wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne;
    10. przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową;
    11. przedstawia specjację jako mechanizm powstawania gatunków;
    12. rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję;
    13. przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy;
    14. porządkuje chronologicznie wydarzenia z historii życia na Ziemi; wykazuje, że zmiany warunków środowiskowych miały wpływ na przebieg ewolucji;
    15. porządkuje chronologicznie formy kopalne człowiekowatych wskazując na ich cechy charakterystyczne;
    16. określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami, na podstawie analizy drzewa rodowego;
    17. przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych;
    18. analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencje zmian ewolucyjnych.

5. Ekologia. Uczeń:

    1. rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy;
    2. przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska;
    3. wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna;
    4. wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji; planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska;
    5. charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku;
    6. przewiduje zmiany liczebności populacji, dysponując danymi o jej liczebności, rozrodczości, śmiertelności i migracjach osobników;
    7. przedstawia modele wzrostu liczebności populacji;
    8. wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
    9. przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej;
    10. planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków;
    11. wyjaśnia zmiany liczebności populacji w układzie zjadający i zjadany;
    12. przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu;
    13. przedstawia obronne adaptacje ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;
    14. określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
    15. wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;
    16. opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach;
    17. przedstawia sukcesję jako proces przemiany ekosystemu w czasie, skutkujący zmianą składu gatunkowego.

6. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:

    1. przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;
    2. wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
    3. wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;
    4. wykazuje wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną;
    5. wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;
    6. uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej;
    7. uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
    8. uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;
    9. przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.

Komentarze

Popularne posty