Przejdź do głównej zawartości
Zagadnienia z podstawy programowej - poziom podstawowy KLASA 3
1. Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:
- opisuje genom komórki oraz strukturę genu;
- opisuje proces transkrypcji, z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;
- opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej;
- przedstawia cechy kodu genetycznego;
- opisuje proces translacji i przedstawia znaczenie modyfikacji potranslacyjnej białek;
- przedstawia istotę regulacji ekspresji genów.
2. Genetyka klasyczna.
- Dziedziczenie cech. Uczeń:
- przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;
- zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
- przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);
- przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana;
- analizuje dziedziczenie cech sprzężonych;
- przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci u człowieka;
- przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;
- analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy.
- Zmienność organizmów. Uczeń:
- opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
- przedstawia typy zmienności: środowiskowa i genetyczna (rekombinacyjna i mutacyjna);
- wyjaśnia, na przykładach, wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów;
- rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy;
- przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej;
- rozróżnia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki;
- rozróżnia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki;
- określa, na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu, podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, fenyloketonuria, anemia sierpowata, albinizm, pląsawica Huntingtona, hemofilia, daltonizm, dystrofia mięśniowa Duchenne’a, krzywica oporna na witaminę D3; zespół Klinefeltera, zespół Turnera, zespół Downa);
- wykazuje związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób;
- przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialne za naprawę DNA.
3. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
- rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;
- przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
- przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (elektroforeza DNA, metoda PCR, sekwencjonowanie DNA);
- przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób;
- wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
- przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
- opisuje klonowanie organizmów i przedstawia znaczenie tego procesu;
- przedstawia sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie;
- przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego;
- wyjaśnia istotę terapii genowej;
- przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
- dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.
4. Ewolucja. Uczeń:
- przedstawia historię myśli ewolucyjnej;
- przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;
- określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego;
- przedstawia rodzaje zmienności i wykazuje znaczenie zmienności genetycznej w procesie ewolucji;
- wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący);
- wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne;
- określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny;
- przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;
- wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne;
- przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową;
- przedstawia specjację jako mechanizm powstawania gatunków;
- rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję;
- przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy;
- porządkuje chronologicznie wydarzenia z historii życia na Ziemi; wykazuje, że zmiany warunków środowiskowych miały wpływ na przebieg ewolucji;
- porządkuje chronologicznie formy kopalne człowiekowatych wskazując na ich cechy charakterystyczne;
- określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami, na podstawie analizy drzewa rodowego;
- przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych;
- analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencje zmian ewolucyjnych.
5. Ekologia. Uczeń:
- rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy;
- przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska;
- wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna;
- wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji; planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska;
- charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku;
- przewiduje zmiany liczebności populacji, dysponując danymi o jej liczebności, rozrodczości, śmiertelności i migracjach osobników;
- przedstawia modele wzrostu liczebności populacji;
- wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
- przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej;
- planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków;
- wyjaśnia zmiany liczebności populacji w układzie zjadający i zjadany;
- przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu;
- przedstawia obronne adaptacje ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;
- określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
- wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;
- opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach;
- przedstawia sukcesję jako proces przemiany ekosystemu w czasie, skutkujący zmianą składu gatunkowego.
6. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
- przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;
- wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
- wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;
- wykazuje wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną;
- wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;
- uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej;
- uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
- uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej;
- przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.
Komentarze
Prześlij komentarz