Zagadnienia z podstawy programowej - poziom rozszerzony KLASA 1

 1. Myślenie naukowe (z wymagań ogólnych)

    1. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
      1. określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
      2. określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
      3. opracowuje, analizuje i interpretuje wyniki badań w oparciu o proste analizy statystyczne;
      4. odnosi się do wyników uzyskanych przez innych badaczy;
      5. ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski;
      6. przygotowuje preparaty świeże oraz przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
    2. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
      1. wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
      2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
      3. odróżnia wiedzę potoczną od uzyskanej metodami naukowymi;
      4. odróżnia fakty od opinii;
      5. objaśnia i komentuje informacje, posługując się terminologią biologiczną;
      6. odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych z różnych źródeł, w tym internetowych.
    3. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
      1. interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski;
      2. przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

2. Chemizm życia.

    1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:
      1. przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
      2. przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, J, Cu, Co, F);
      3. wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów, z uwzględnieniem jej właściwości fizycznych i chemicznych.
    2. Składniki organiczne. Uczeń:
      1. przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna) i określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym;
      2. przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; opisuje strukturę I-, II-, III- i IV-rzędową białek; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność białek w materiale biologicznym; przedstawia wpływ czynników fizycznych i chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, fibrynogen, hemoglobina, mioglobina); przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko;
      3. przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone, przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym;
      4. porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.

3. Komórka. Uczeń:

    1. rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
    2. wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami;
    3. rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
    4. wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki; planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy;
    5. przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
    6. opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określa ich w komórce;
    7. przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
    8. opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;
    9. przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów;
    10. wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje;
    11. przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej;
    12. przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; dokonuje obserwacji mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych;
    13. wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej;
    14. wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej.

4. Energia i metabolizm.

    1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
      1. wyjaśnia, na przykładach, pojęcia: szlaku i cyklu metabolicznego;
      2. porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane.
    2. Przenośniki energii oraz protonów i elektronów w komórce. Uczeń:
      1. wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną;
      2. przedstawia znaczenie NAD+, FAD, NADP+ w procesach utleniania i redukcji.
    3. Enzymy. Uczeń:
      1. przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;
      2. wyjaśnia, na czym polega swoistość substratowa enzymu oraz opisuje katalizę enzymatyczną;
      3. przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja);
      4. wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych;
      5. wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ różnych czynników na aktywność enzymów (katalaza, proteinaza).
    4. Fotosynteza. Uczeń:
      1. wykazuje związek budowy chloroplastu z przebiegiem procesu fotosyntezy;
      2. przedstawia rolę barwników i fotosystemów w procesie fotosyntezy;
      3. analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła oraz fazy niezależnej od światła; wyróżnia substraty i produkty obu faz; wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w fazie niezależnej od światła;
      4. wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w chloroplaście;
      5. porównuje na podstawie schematu fotofosforylację cykliczną i niecykliczną.
    5. Pozyskiwanie energii użytecznej biologicznie. Uczeń:
      1. wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego;
      2. analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, wyróżnia substraty i produkty tych procesów;
      3. przedstawia, na czym polega fosforylacja substratowa;
      4. wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w mitochondriach (fosforylacja oksydacyjna);
      5. porównuje drogi przemiany pirogronianu w fermentacji alkoholowej, mleczanowej i w oddychaniu tlenowym;
      6. wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych;
      7. analizuje na podstawie schematu przebieg utleniania kwasów tłuszczowych, syntezy kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy i wykazuje związek tych procesów z pozyskiwaniem energii przez komórkę.

5. Podziały komórkowe. Uczeń:

    1. przedstawia organizację materiału genetycznego w komórce;
    2. wyjaśnia mechanizm replikacji DNA, z uwzględnieniem roli enzymów (helikaza, prymaza, polimeraza DNA, ligaza);
    3. opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach; uzasadnia konieczność replikacji DNA przed podziałem komórki;
    4. opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy;
    5. rozpoznaje (na preparacie mikroskopowym, na schemacie, rysunku, mikrofotografii) poszczególne etapy mitozy i mejozy;
    6. porównuje przebieg cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych;
    7. przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
    8. wyjaśnia znaczenie procesu crossing-over i niezależnej segregacji chromosomów jako źródeł zmienności rekombinacyjnej i różnorodności biologicznej;
    9. przedstawia apoptozę jako proces warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów wielokomórkowych.

Komentarze

Popularne posty