Przejdź do głównej zawartości
Zagadnienia z podstawy programowej - poziom podstawowy KLASA 1
1. Myślenie naukowe (z wymagań ogólnych)
- Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
- określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
- określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
- w oparciu o proste analizy statystyczne opracowuje, analizuje i interpretuje wyniki badań;
- ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski;
- przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
- Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
- wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
- odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
- odróżnia wiedzę potoczną od uzyskanej metodami naukowymi;
- odróżnia fakty od opinii;
- objaśnia i komentuje informacje, posługując się terminologią biologiczną;
- odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych z różnych źródeł, w tym internetowych.
2. Chemizm życia
- Składniki nieorganiczne. Uczeń:
- przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
- przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, J, Cu, Co, F);
- wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów w oparciu o jej właściwości fizyko-chemiczne.
- Składniki organiczne. Uczeń:
- przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna); określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyko-chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym;
- przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, fibrynogen, hemoglobina, mioglobina); przedstawia wpływ czynników fizyko-chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność białek w materiale biologicznym; przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizyko-chemicznych na białko;
- przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone; przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym;
- porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.
3. Komórka. Uczeń:
- rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
- wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
- rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
- wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ roztworów o różnym stężeniu na zjawisko osmozy;
- przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
- opisuje lokalizację, budowę i funkcje rybosomów;
- przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
- opisuje budowę i funkcje mitochondriów.
4. Energia i metabolizm.
- Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
- wyjaśnia na przykładach pojęcia szlaku i cyklu metabolicznego;
- porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;
- wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną.
- Enzymy. Uczeń:
- przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;
- wyjaśnia istotę katalizy enzymatycznej;
- przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja);
- wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego w regulacji przebiegu szlaków metabolicznych;
- wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ czynników na aktywność wybranych enzymów (katalaza).
- Oddychanie komórkowe. Uczeń:
- wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego;
- określa na podstawie analizy schematu przebiegu glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, substraty i produkty tych procesów;
- porównuje na podstawie analizy schematu, drogi przemiany pirogronianu jako produktu glikolizy w fermentacji mleczanowej i w oddychaniu tlenowym;
- wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych;
- przedstawia na podstawie analizy schematu znaczenie utleniania kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy w przemianach energetycznych komórki.
5. Podziały komórkowe. Uczeń:
- przedstawia organizację materiału genetycznego w jądrze komórkowym;
- opisuje cykl komórkowy z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
- przedstawia istotę procesu replikacji DNA i uzasadnia jego konieczność przed podziałem komórki;
- przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
- wyjaśnia znaczenie apoptozy dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.
Komentarze
Prześlij komentarz