Zagadnienia z podstawy programowej - poziom podstawowy KLASA 1

 1. Myślenie naukowe (z wymagań ogólnych)

  1. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
    1. określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
    2. określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
    3. w oparciu o proste analizy statystyczne opracowuje, analizuje i interpretuje wyniki badań;
    4. ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski;
    5. przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
  2. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
    1. wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
    2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
    3. odróżnia wiedzę potoczną od uzyskanej metodami naukowymi;
    4. odróżnia fakty od opinii;
    5. objaśnia i komentuje informacje, posługując się terminologią biologiczną;
    6. odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych z różnych źródeł, w tym internetowych.

2. Chemizm życia

    1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:
      1. przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
      2. przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, J, Cu, Co, F);
      3. wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów w oparciu o jej właściwości fizyko-chemiczne.
    2. Składniki organiczne. Uczeń:
      1. przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna); określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyko-chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym;
      2. przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, fibrynogen, hemoglobina, mioglobina); przedstawia wpływ czynników fizyko-chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność białek w materiale biologicznym; przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizyko-chemicznych na białko;
      3. przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone; przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym;
      4. porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.

3. Komórka. Uczeń:

    1. rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
    2. wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
    3. rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
    4. wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ roztworów o różnym stężeniu na zjawisko osmozy;
    5. przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
    6. opisuje lokalizację, budowę i funkcje rybosomów;
    7. przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
    8. opisuje budowę i funkcje mitochondriów.

4. Energia i metabolizm.

    1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
      1. wyjaśnia na przykładach pojęcia szlaku i cyklu metabolicznego;
      2. porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;
      3. wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną.
    2. Enzymy. Uczeń:
      1. przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;
      2. wyjaśnia istotę katalizy enzymatycznej;
      3. przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja);
      4. wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego w regulacji przebiegu szlaków metabolicznych;
      5. wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ czynników na aktywność wybranych enzymów (katalaza).
    3. Oddychanie komórkowe. Uczeń:
      1. wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego;
      2. określa na podstawie analizy schematu przebiegu glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, substraty i produkty tych procesów;
      3. porównuje na podstawie analizy schematu, drogi przemiany pirogronianu jako produktu glikolizy w fermentacji mleczanowej i w oddychaniu tlenowym;
      4. wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych;
      5. przedstawia na podstawie analizy schematu znaczenie utleniania kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy w przemianach energetycznych komórki.

5. Podziały komórkowe. Uczeń:

    1. przedstawia organizację materiału genetycznego w jądrze komórkowym;
    2. opisuje cykl komórkowy z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
    3. przedstawia istotę procesu replikacji DNA i uzasadnia jego konieczność przed podziałem komórki;
    4. przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
    5. wyjaśnia znaczenie apoptozy dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.

Komentarze

Popularne posty