P3-06 II Prawo Mendla
1. II prawo Mendla
Inaczej: prawo niezależnej segregacji cech
Cecha uwarunkowana jedną parą alleli (genów) dziedziczona jest niezależnie od cechy, która uwarunkowana jest przez drugą parę alleli (genów)
Na czym polega:
Geny, które znajdują się na różnych chromosomach, nie są dziedziczone "w pakieciku", tylko niezależnie od siebie.
2. Jak powstają gamety, gdy mamy analizę dwóch genów, na różnych chromosomach?
- Osobnik: AABB
- Analizujemy pod względem każdego genu:
- Gen A: Produkuje tylko gamety wersją A
- Gen B: Produkuje tylko gamety wersją B
- Jego gamety: AB
- Osobnik: AaBB
- Analizujemy pod względem każdego genu:
- Gen A: Produkuje gamety wersją A i a
- Gen B: Produkuje tylko gamety wersją B
- Jego gamety: AB i aB
- Osobnik: AaBb
- Analizujemy pod względem każdego genu:
- Gen A: Produkuje gamety wersją A i a
- Gen B: Produkuje gamety wersją B i B
- Jego gamety:
- AB
- Ab
- aB
- ab
3. Rozwiązujemy krzyżówkę dwugenową
- wypisujemy genotypy rodziców
- ustalamy gamety rodziców
- uzupełniamy w krzyżówce dane rodziców (opis)
- uzupełniamy w krzyżówce gamety rodziców
- przepisujemy literki z pól gamet, tak ja przy krzyżówce jednogenowej.
WAŻNE:
Pamiętamy by przepisać obydwie literki, czyli jak mamy u góry gametę AB, to nie wybieramy jednego z alleli (A lub B), tylko przepisujemy całość.
Nie "tasujemy" literek w genotypach - chcemy mieć obok siebie wszystkie literki tego samego rodzaju, czyli chcemy np. AaBb, a nie ABba, czy aBAb
Zadania na rozgrzanie
PAMIĘTAJ O PODAWANIU GENOTYPÓW I GAMET POKOLENIA RODZICIELSKIEGO!!!
ZADANIE 1
Srebrny kolor sierści dominuje nad czarnym, a tęczowa grzywa jest recesywna względem złotej grzywy. Podwójnie heterozygotyczna samica jednorożca spodziewa się dziecka z samcem o czarnej sierści i złotej grzywie.
a) Wykonaj ich krzyżówkę genetyczną.
b) Jaka jest szansa, że urodzi im się jednorożek o tęczowej grzywie i czarnej maści?
c) Podaj stosunek genotypowy pokolenia F1
d) Podaj stosunek fenotypowy pokolenia F1
ZADANIE 2
Umiejętność używania magii jest cechą recesywną. Podwójnie homozygotyczna samica o fioletowym rogu spodziewa się dziecka z podwójnie heterozygotycznym samcem o białym rogu.
a) Wykonaj ich krzyżówkę genetyczną.
b) Jaka jest szansa, że urodzi im się jednorożek o fioltowym rogu ze zdolnością używania magii?
c) Podaj stosunek genotypowy pokolenia F1
d) Podaj stosunek fenotypowy pokolenia F1
Komentarze
Prześlij komentarz