P3-06 II Prawo Mendla

 



1. II prawo Mendla

Inaczej: prawo niezależnej segregacji cech


Cecha uwarunkowana jedną parą alleli (genów) dziedziczona jest niezależnie od cechy, która uwarunkowana jest przez drugą parę alleli (genów)


Na czym polega:

Geny, które znajdują się na różnych chromosomach, nie są dziedziczone "w pakieciku", tylko niezależnie od siebie.


2. Jak powstają gamety, gdy mamy analizę dwóch genów, na różnych chromosomach?

  • Osobnik: AABB
    • Analizujemy pod względem każdego genu:
      • Gen A: Produkuje tylko gamety wersją A
      • Gen B: Produkuje tylko gamety wersją B
    • Jego gamety: AB
  • Osobnik: AaBB
    • Analizujemy pod względem każdego genu:
      • Gen A: Produkuje gamety wersją A i a
      • Gen B: Produkuje tylko gamety wersją B
      • Jego gamety: AB i aB
  • Osobnik: AaBb
    • Analizujemy pod względem każdego genu:
      • Gen A: Produkuje gamety wersją A i a
      • Gen B: Produkuje gamety wersją B i B
    • Jego gamety:
      • AB
      • Ab
      • aB
      • ab

3. Rozwiązujemy krzyżówkę dwugenową

  1. wypisujemy genotypy rodziców
  2. ustalamy gamety rodziców
  3. uzupełniamy w krzyżówce dane rodziców (opis)
  4. uzupełniamy w krzyżówce gamety rodziców
  5. przepisujemy literki z pól gamet, tak ja przy krzyżówce jednogenowej. 


WAŻNE:

Pamiętamy by przepisać obydwie literki, czyli jak mamy u góry gametę AB, to nie wybieramy jednego z alleli (A lub B), tylko przepisujemy całość.

Nie "tasujemy" literek w genotypach - chcemy mieć obok siebie wszystkie literki tego samego rodzaju, czyli chcemy np. AaBb, a nie ABba, czy aBAb

 

Zadania na rozgrzanie

PAMIĘTAJ O PODAWANIU GENOTYPÓW I GAMET POKOLENIA RODZICIELSKIEGO!!!

ZADANIE 1

Srebrny kolor sierści dominuje nad czarnym, a tęczowa grzywa jest recesywna względem złotej grzywy. Podwójnie heterozygotyczna samica jednorożca spodziewa się dziecka z samcem o czarnej sierści i złotej grzywie.
a) Wykonaj ich krzyżówkę genetyczną.
b) Jaka jest szansa, że urodzi im się jednorożek o tęczowej grzywie i czarnej maści?
c) Podaj stosunek genotypowy pokolenia F1
d) Podaj stosunek fenotypowy pokolenia F1

ZADANIE 2

Umiejętność używania magii jest cechą recesywną. Podwójnie homozygotyczna samica o fioletowym rogu spodziewa się dziecka z podwójnie heterozygotycznym samcem o białym rogu.
a) Wykonaj ich krzyżówkę genetyczną.
b) Jaka jest szansa, że urodzi im się jednorożek o fioltowym rogu ze zdolnością używania magii?
c) Podaj stosunek genotypowy pokolenia F1
d) Podaj stosunek fenotypowy pokolenia F1

Komentarze