P3-05 I prawo Mendla




1. Podstawowe pojęcia:

  • genotyp - zespół wszystkich genów danego organizmu lub zapis alleli pojedynczego genu
  • genom - kompletna informacja genetyczna komórki lub organizmu
  • gen - fragment DNA, który zawiera informację dotyczącą budowy białka lub RNA - powstanie określonej cechy
  • allel - jedna z wersji danego genu
  • fenotyp - ogół cech organizmu warunkowany przez genotyp oraz czynniki środowiska


2. Allele dominujące i recesywne:

allel dominujący

  • wersja genu kodująca cechę dominującą nad cechą recesywną
  • zapisujemy wielkimi literami np. A, B
  • aby cecha się ujawniła, wystarczy jeden allel dominujący "A"
  • cecha dominująca jest widoczna u homozygot dominujących (AA) i heterozygot (Aa)

allel recesywny

  • wersja genu kodująca cechę, która może być zdominowana
  • zapisujemy małymi literami np. a, b
  • aby cecha się ujawniła obydwa allele danego genu muszą być recesywne
  • cecha recesywna jest widoczna tylko u homozygot recesywnych (aa)


3. Gamety a zygoty

Gamety

  • Komórki rozrodcze np. plemniki i komórki jajowe
  • Powstają w wyniku mejozy
  • Są haploidalne (1n), czyli zawierają jeden zestaw chromosomów (po jednym z normalnej pary)
  • Zawierają po jednym allelu danego genu np. A, a


Zygota

  • standardowo komórka powstała w wyniku połączenia się dwóch gamet.
  • Jest diploidalna (2n), czyli zawiera dwa zestawy chromosomów
  • Zawierają po dwa allele danego genu np. Aa, AA, aa


Z zygoty rozwija się cały organizm, więc w genetyce wykorzystujemy to słowo, aby określić jaki zestaw alleli posiada dany organizm - dwa takie same, czy dwa różne.

  • Homozygota:
    • Homo - taki sam
    • Organizm posiada dwie takie same wersję danego genu
    • Homozygota dominująca:
      • AA
      • Dwa allele dominujące
      • Produkuje jeden rodzaj gamet: A
    • Homozygota recesywna:
      • aa
      • Dwa allele recesywne
      • Produkuje jeden rodzaj gamet: a
  • Heterozygota
    • Hetero - różny
    • Organizm posiada dwie różne wersje danego genu
      • Aa
      • Produkuje dwa rodzaje gamet: A, a


4. I prawo Mendla

Inaczej: prawo czystości gamet


Każda gameta wytwarzana przez organizm posiada tylko jeden allel z danej pary alleli genu.


Na czym polega:

Podczas mejozy chromosomy są rozdzielane losowo do gamet, czyli to jaka wersja genu trafi do danej gamety, nie jest kontrolowana.


Czyli jak mamy organizm Aa, to produkuje on gamety A i a w takiej samej ilości i jest taka sama szansa, że dziecko otrzyma od tego rodzica allel A jak i a.


5. Krzyżówki genetyczne

słowniczek

P - pokolenie rodzicielskie

F1 - potomstwo pokolenia rodzicielskiego

F2 - potomstwo F1

itd.


Genotyp/gameta

Genotypy zawierają w sobie obie wersje genu danego osobnika np. Aa, aa itd.

Gamety zawierają tylko jedną z wersji danego genu np. A, a


Jak prawidłowo pracować na szachownicy Punneta?

1. Ustal i zapisz genotypy pokolenia rodzicielskiego (P)

2. Zapisz gamety produkowane przez każdego rodzica

3. Uzupełnił gamety w polach gamet

4. "Spisz" gamety, tak by w wszystkich komórkach szachownicy, które są w danej linii, był zapisany allel z tej gamety.

5. W każdej kratce pojawiły ci się potencjalne genotypy potomstwa






6. Gdy masz określić stosunek genotypowy:

  • Spisujesz wszystkie rodzaje genotypów z kratek w szachownicy i je zliczasz.
  • Pod każdym zapisem genotypu zapisz w ilu kratkach się pojawił.
  • dodaj ":" pomiędzy zapisami genotypów i liczbowymi, żeby mieć proporcję


7. Gdy masz określić stosunek fenotypowy:

  • Zastanów się nad tym, jaki fenotyp uzyskamy z każdego z geotypów. Możesz z boku zrobić sobie legendę.
  • Zwróć uwagę, że przy dominacji całkowitej (taka jak analizowana w tym i kolejnym temacie) mamy homozygotę dominującą (AA) o tym samym fenotypie co heterozygota (Aa).
  • Zapisz wszystkie fenotypy jakie pojawiają się u F1
  • Napisz pod spodem ile razy każdy fenotyp się pojawił w szachownicy
  • dodaj ":" pomiędzy zapisami fenotypów i liczbowymi, żeby mieć proporcję

6. Krzyżówka testowa

Krzyżówka testowa to taka, która ma na celu ustalenie genotypu naszego osobnika, np. Jednorożca Romana. Krzyżujemy wtedy z sobą naszego osobnika o niewiadomym genotypie z osobnikiem, który jest homozygotą recesywną (bo mamy 100% pewność, że to homozygota recesywna - inaczej, nie wykazywała by cechy recesywnej).

Zadania na rozgrzanie

PAMIĘTAJ O PODAWANIU GENOTYPÓW I GAMET POKOLENIA RODZICIELSKIEGO!!!

ZADANIE 1

Niebieski kolor grzywy dominuje nad grzywą złotą. Heterozygotyczna samica jednorożca spodziewa się dziecka z samcem o złotej grzywie.
a) Wykonaj ich krzyżówkę genetyczną.c
b) Jaka jest szansa, że urodzi im się jednorożka o złotej grzywie?
c) Podaj stosunek genotypowy pokolenia F1
d) Podaj stosunek fenotypowy pokolenia F1

ZADANIE 2

Dwóm heterozygotycznym jednorożcom o srebrnych rogach, urodził się mały jednorożek o tęczowym rogu. W oparciu o odpowiednią krzyżówkę genetyczną określ:
a) która barwa rogu jest dominująca, a która recesywna
b) Jakie są genotypy rodziców?
c) Jakie jest prawdopodobieństwo, że kolejny jednorożec tej pary będzie miał również tęczowy róg?

Komentarze